Ιστορία της Εκπαίδευσης

Κωδικός μαθήματος
ΕΕ06
Μονάδες ECTS
4
Εξάμηνο
Εξάμηνο 3
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων/ουσα

Φωτεινή Γαζή

Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Το μάθημα στοχεύει στο

  • Να αποκτήσουν οι φοιτητές-τριες γνώση των κεντρικών εξελίξεων στην ελληνική εκπαίδευση κατά τη νεότερη και σύγχρονη εποχή
  • Να συνδυάσουν οι φοιτητές-τριες την ιστορική γνώση με την ανάλυση των σύγχρονων εκπαιδευτικών πραγματικοτήτων
  • Να προσεγγίσουν οι φοιτητές-τριες την εκπαίδευση μέσα στο ευρύτερο πολιτικό και κοινωνικό πλαίσιο.

Μετά το πέρας των μαθημάτων, οι φοιτητές θα πρέπει

  • Να έχουν αποκτήσει γνώση του ιστορικού πλαισίου της ελληνικής εκπαίδευσης
  • Να έχουν τη δυνατότητα να αναλύουν τα σύγχρονα εκπαιδευτικά φαινόμενα με βάση τις ιστορικές τους αναφορές 
  • Να προσεγγίζουν κριτικά την αλληλόδραση συγχρονίας και διαχρονίας στην εκπαίδευση
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Ευαισθησία σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα εξετάζει τις βασικές εξελίξεις στην νεοελληνική εκπαίδευση από τη συγκρότηση του κράτους μέχρι σήμερα. Η εκπαίδευση μελετάται μέσα στο ευρύτερο πολιτικό, κοινωνικό και ιδεολογικό πλαίσιο. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, στην εκπαιδευτική πολιτική, στα μεταρρυθμιστικά προγράμματα. Εξετάζονται επίσης η γυναικεία εκπαίδευση, ο γλωσσοεκπαιδευτικός δημοτικισμός, το πανεπιστήμιο κατά τον 19ο και 20ο αιώνα και η μειονοτική εκπαίδευση.

Τίτλος ενότητας

  1. Εισαγωγή: τι είναι η ιστορία της εκπαίδευσης
  2. Η Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στην Οθωμανική Αυτοκρατορία-Η εκπαίδευση στα χρόνια της Επανάστασης του 1821
  3. Σχεδιασμοί, εκπαιδευτικοί θεσμοί και πρακτικές στο ελληνικό κράτος κατά το α μισό του 19ου αιώνα - Α
  4. Σχεδιασμοί, εκπαιδευτικοί θεσμοί και πρακτικές στο ελληνικό κράτος κατά το α μισό του 19ου αιώνα - Β
  5. Εκπαίδευση και εθνική ιδεολογία στον 19ο αιώνα
  6. Απόπειρες Μεταρρύθμισης στη νεοελληνική εκπαίδευση
  7. Εκπαίδευση και γλωσσικό ζήτημα
  8. Εκπαιδευτική επίσκεψη / ερευνητικό σεμινάριο
  9. Εκπαίδευση και αγωγή των κοριτσιών κατά τον 19ο και τον 20ο αιώνα
  10. Ιστορία του Πανεπιστημίου στην Ελλάδα
  11. Εκπαίδευση και μεταρρυθμίσεις στην μεταπολεμική Ελλάδα
  12. Μειονοτική εκπαίδευση
  13. Συμπεράσματα, θέματα και βιβλιογραφία για εμβάθυνση
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις

39

Αυτοτελής Μελέτη 

50

Εκπαιδευτικές επισκέψεις και εκδρομές/μικρές ατομικές εργασίες εξάσκησης

11

Σύνολο Μαθήματος 

100

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:

  • Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και ανάπτυξη συνθετικού ζητήματος (80%)
  • Συμμετοχή σε πρόοδο μεταξύ 6ης και 9ης εβδομάδας (προαιρετική) και συμμετοχή σε εκπαιδευτική επίσκεψη / ερευνητικό σεμινάριο με προφορική παρουσίαση σχετικού εκπαιδευτικού υλικού και βιβλιογραφίας (20%)

Οι φοιτητές-τριες  Erasmus αξιολογούνται στην αγγλική γλώσσα, με βάση τη συγγραφή εργασίας και την προφορική της παρουσίαση στην τάξη. 

Τα κριτήρια αξιολόγησης αναρτώνται στην σελίδα του μαθήματος στο eclass ενώ σχετικές πληροφορίες δίνονται κατά την έναρξη των μαθημάτων.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Αλέξης Δημαράς (2013), Ιστορία της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης. Το ‘ανακοπτόμενο άλμα’. Τάσεις και αντιστάσεις στην ελληνική εκπαίδευση, 1833 – 2000, Αθήνα, Μεταίχμιο. 
  • Δημαράς Α. - Βασιλού-Παπαγεωργίου Β. (2008), Από το κοντύλι στον Υπολογιστή, 1830-2000, Μεταίχμιο, Αθήνα.      
  • Αντωνίου , Δαυίδ  (2008), Διαδρομές και στάσεις στη νεοελληνική εκπαίδευση 19ος - 20ος αι., Μεταίχμιο, Αθήνα.
  • Θεριανός Κ. - Κάτσικας Χ. (2007), Ιστορία της νεοελληνικής εκπαίδευσης, Σαββάλας, Αθήνα.

Φάκελοι της διδάσκουσας με εκπαιδευτικό υλικό, χρονολόγια, βιβλιογραφικό οδηγό στο eclass 

Συναφή επιστημονικά περιοδικά:  Θέματα Ιστορίας της Εκπαίδευσης, History of Education

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

-